Linda möter Carl-Johan Jepson

Foto: Lennart Kihlman/ALN Färjestad 170904 Carl Johan Jepson

 

Årets första tävlingsdag närmar sig och inför den kollar vi läget med Carl Johan ”Calle” Jepson, regerande banchampion. Vi träffas på Stallmästargårdens uteservering på Färjestadstravet, det blir en mycket trevlig lunch i solen som ger svar på om Calle kommer ihåg första gången han körde på Åmålstravet och hur det gick, hur han förbereder sig inför tävling och vilka tips han har till de åtta ungdomar som tar licens för stor häst.

Beskriv dig själv med tre ord.

– Snäll, målmedveten och självkritisk.

När bestämde du dig för att du skulle jobba med hästar?

– Jag är uppvuxen på en hästgård där mina föräldrar bedrev amatörverksamhet. Till en början var travintresset inte särskilt stort, men efter att jag började följa med på trav så kom intresset gradvis och man hittade favoriter både bland hästar och kuskar. Hästar har ju som sagt alltid funnits med i bilden men det var först när jag gick i högstadiet som jag bestämde mig för att det var hästar jag skulle jobba med.

Kommer du ihåg första gången du körde på Åmålstravet och hästens namn?

– Kan det ha varit med Harold Boy, jag tror inte att det gick särskilt bra. Det stämmer, Harold Boy blev oplacerad1.

Kommer du ihåg första vinsten på Åmålstravet och hästens namn?

Calle gissar på några namn och efter lite hjälp med att det var ett kallblod så kommer han fram till att det var Troll Moss2. – Jag tror att vinnartavlan hänger i Smedjan här på Färjestad.

Hur skulle du beskriva tävlandet på Åmålstravet?

-Förutom att det är en 800-metersbana, är det något annat som är speciellt som du som kusk behöver tänka på? – Det skiljer inte särskilt mycket. Det är bra att vara med där framme så det gäller att avancera i tid för att man inte ska bli sittande allt för långt bak. Ibland körs det lite för offensivt, men det är bra dosering i kurvorna så det går även att vinna bakifrån. Det är bra standard på Åmålstravet och en trevlig publik.

Vad tycker du är din största styrka som kusk?

– Det är nog att jag är ganska allround, inte jättedålig på något men inte heller bäst på något. Eftersom jag har jobbat som hästskötare och tränare har jag stor förståelse för allt arbete som ligger bakom innan en häst startar. Jag har stor respekt för tränare och ägare och vill alltid göra ett bra jobb. Det är viktigt att se även den biten.

Tittar du på loppen i efterhand och analyserar din styrning?

– Det gör jag inte jätteofta, men det händer. Åby har till exempel en repriskanal där man kan titta i efterhand. Ibland känner man att det blev fel och då händer det att jag kollar för att kunna minimera misstag till nästa gång.

Vad är största skillnaden på att köra varmblod mot kallblod om du bortser från farten?

– Det är inte så stor skillnad idag, aveln har gått framåt i sporten vilket bland annat har gjort att de travar bättre. Kallblod kan behöva lite mer hjälp och stöttning under loppet och det är lätt att köra för fort för tidigt, man behöver hushålla med krafterna. Jag kör mer efter klockan när jag kör kallblod.

Hur förbereder du dig inför en tävlingsdag?

– Det är lite olika. När man kör så många lopp som jag gör per år så går det inte att alltid ha full koll på motståndet, det skulle ta för mycket tid att plugga inför varje lopp. Har jag inte kört någon av de hästar jag ska köra brukar jag kolla det sista loppet de har gjort. Däremot om det är ett storlopp med mycket pengar i förstapris vill jag vara väl förberedd och då har jag stenkoll på motståndet. I övrigt gäller det att sova bra för att vara pigg i kroppen och i skallen.

Du kör både lunch- och kvällstrav ibland, hur laddar du om inför kvällens tävlingar?

– Det är klart att det inte är helt optimalt att köra både på lunchen och på kvällen, jag brukar försöka få med mig någon som kan köra en stund så att jag kan koppla av och sova. Det brukar räcka att jag får sova en halvtimme så är det inga problem.

Du har många mil i bilen varje år och mycket tävlande, hur kopplar du av mellan varven och hur ser en perfekt ledig dag ut?

– Ja det blir ganska många mil, ifjol var det ca 9 000 mil. Jag hittar på saker som inte har med travet att göra, jag gillar att spela golf, jag springer och tränar på gym. Umgås med kompisar utanför travet, det är skönt att prata om annat än trav ibland. Annars är jag allmänt idrottsintresserad och kopplar gärna av med att se på hockey eller fotboll.

Vilket är ditt största intresse utanför travet?

– Jag gillar att resa och åker gärna till Spanien och USA.

Med den erfarenhet du har idag, vilket råd skulle du ge dig själv om du kunde backa bandet 20 år?

– Att satsa på bättre kvalitet på hästarna i stallet och tagit bättre betalt. Jag hade för många hästar som inte höll måttet, de kanske vann några lopp men det går inte att klara sig på det. För att det ska gå runt behövs hästar som kan vara med i årgångsloppen och på V75.

Åmålstravet har åtta ungdomar som håller på och tar licens för stor häst, har du något/några råd till dem?

– Tänk alltid på säkerheten i första hand, ta inga onödiga risker. Det tänker jag mest på själv också. Jag skulle också råda dem att skaffa sig så stor allmänbildning om hästen som det bara går. Det gäller att vara lyhörd för och ta till sig av de tips man får av de som har varit med länge, att titta på dem som det går bra för och dra lärdom av dem.

Avslutningsvis, du är ju champion på Åmålstravet och ska försvara den titeln. Hur tänker du kring årets säsong?

– Det är inte enkelt att sia om säsongen så här i förhand men jag gillar Åmålstravet, det är en trevlig bana som jag har nära till. Jag brukar försöka att tävla alla dagar som körs där, men det blir ingen enkel match att försvara titeln, det finns många bra kuskar så det gäller att ha stolpe in och att få köra bra hästar.

Lycka till med säsongen på Åmålstravet och på övriga banor!

Linda Johansson

1Loppet kördes 5 januari 1997, lopp 4, tid 1.19,3, odds 363, tränare Carl Johan Jepson (källa Svensk travsport). 2Loppet kördes 29 april 2001, lopp 8, tid 1.36,2, odds 31, prispengar 11 000 kronor, tränare Kjell Gunnarsson (ibid).